مشاهیر ایران و جهان

زندگینامه مشاهیر ایران و جهان

مشاهیر ایران و جهان

زندگینامه مشاهیر ایران و جهان

باب هولمن

باب هولمن، شاعر و فعال سیاسی معاصر آمریکایی،‌ پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه کلمبیا  در سال...

باب هولمن، شاعر و فعال سیاسی معاصر آمریکایی،‌ پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه گلمبیا (Colombia University) در سال ١٩٧٠ به همراه سارا مایلز (Sara Miles) و سوزی تیمونز (Susie Timmons) ماهنامه‌ی "تقویم شعر نیویورک" (NYC Poetry Calendar) که دربردارنده‌ی تقریرها و آثار شاعرانی "هم‌مسلک" بود را راه‌اندازی کرد. این مسئله وی را به نخستین کسب‌وکار شعری‌اش در سال ١٩٩٧ رهنمون شد: پروژه‌ی هنرمندان CETA،  که از زمان پروژه‌ی WPA به بعد، بزرگ‌ترین پروژه‌ای بوده است که بودجه‌ی آن از طریق دولت آمریکا تأمین می‌شده.

 

هولمن در بازگشایی کافه‌ی شاعران نوئیوریکن (Nuyorican Poets Club)٢ نفشی به‌سزا ایفا کرد و خود نیز در آن‌جا اصلا ً برنده‌ی شعر اسلم (Slam Poetry)٣ بوده است. اعتبار آوردن مسابقه‌ی شعر اسلم به نیویورک را عموما ً از آن او می‌دانند که سرانجام در همین شهر توانست به رسانه‌های عمومی و بازارهای تبلیغاتی راه یابد. هولمن کماکان چهره‌ای جنجالی در عرصه‌ی شعر اسلم است: برخی، و از آن جمله پدر شعر اسلم – مارک اسمیت (Mark Smith)، بر این باورند که او شماری از بدترین نمونه‌های شعر اسلم را ایجاد کرده است و افزون بر آن، مروج تجارت‌پیشگی (برچسب نسخه‌ی صوتی شعر وی، دهان ِ قادر مطلق (Mouth Almighty)، از تیم برنده‌ی اسلم ملی (National Slam) در سال ١٩٧٧ پشتیبانی می‌کرد)، هُرهُری‌‌مآبی و روحیه‌ی باری‌به‌هر‌جهت بوده است. برخی دیگر اما بر این گمان بوده‌اند که هولمن کنایه‌آمیزی و صراحت را به وادی شعر کشانده است، چراکه که سبکِ ارائه‌ی شعر و نیز توانمندی در بازیگری به نحوی چشمگیر بر دیگر جنبه‌های آن چیرگی یافتند. در سال ٢٠٠٢، هولمن انجمن شعر باوری (Bowery Poetry Club)٤ را در نیویورک بنیان‌ نهاد. او مالک این انجمن و از میزبانان دائمی‌اش بوده است.

 

وی همچنین نمایشنامه‌هایی از آلفرد جاری (Alfred Jarry)، تریستان تزارا (Tristian Tzara)،‌ ولادیمیر مایاکوفسکی، دابلیو. ایچ. آدن (W. H. Auden)، ادوین دنبی (Edwin Denby)، جان اشبری (John Ashbery)، رابرت کلی (Robert Kelly)، اد ساندرز (Ed Sanders) را برای تئاتر شاعران کارگردانی کرده است. وی در اپرای بداهه‌ی "مرد آیینه‌ای"‌ (Mirror Man) دیوید توماس (David Thomas) و پره اوبو (Pere Ubu) نیز شرکت داشته است.

 

به عنوان مُدرس در نیو اسکولز (New Schools) و دانشکده‌ی بارد (Bard College) حضور داشته است، هم‌اینک نیز به عنوان استاد میهمان در مدرسه‌ی هنرهای دانشگاه کلمیبا (Colombia University School of the Arts) و دانشگاه نیویورک تدریس می‌کند.

نظرات 1 + ارسال نظر
علی شنبه 28 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 07:28 ب.ظ

وب زیبایی داری

ممنونم آقا علی
بازم به ما سر بزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد